מה חדש בתחום

רפואת חניכיים פלסטית – השתלות חניכיים

מצבים בהם יש צורך לטפל ברקמה הרכה (הרקמה הורודה של החניכיים)
רצסיות – נסיגה של שולי החניכיים וחשיפת שורש השן או שוליים של כתרים. לעיתים קרובות מצבים אלו מלווים בהפרעה אסתטית, רגישות לחום וקור, הפרעה ללעיסה, קושי בצחצוח ודלקת מקומית.
ע"י כירורגיה פלסטית עדינה תוך שימוש בטכניקות מיקרו כירורגיות מתקדמות ניתן לטפל במצבים אלו ע"י השתלת חניכיים. טיפולים מורכבים אלו דורשים ניסיון ומיומנות גבוהה.
עיבוי חניכיים – מצבים שבהם החניכיים מאוד דקים ולא מאפשרים היגיינה נאותה, מה שמוביל להתפתחות של דלקת חניכיים. מצבים אלו יכולים להופיע סביב שיניים, סביב שתלים או גם באזורים מחוסרי שיניים. ישנם מצבים בהם לפני טיפול ליישור שיניים (אורתודונטיה) יש צורך לעבות את החניכיים על מנת להפחית את הסיכון לנסיגת חניכיים בעקבות הטיפול האורתודונטי.
השתלת רקמה רכה תחת גשרים – במקרה של השלמת חוסר של שן אחת או יותר ע"י גשר (כתרים מחוברים הנשענים על שיניים סמוכות לאזור מחוסר השיניים). ע"מ לתת לכתר של השן החסרה מראה של שן טבעית הבוקעת מתוך החניכיים לעיתים יש צורך בעיבוי רקמת החניכיים תחת הגשר, כך שבמבט על השיניים לא ניתן להבחין איזה כתר נשען על שן ואיזה כתר נמצא "באוויר".

שתלים קצרים

במצבים של חוסר עצם ניכר ניתן להשתמש בשתלים שתוכננו ופותחו במיוחד למצבים אלו. ניתן להתקין אותם בלסת העליונה או התחתונה, באזורים קדמיים ואחוריים. טכניקה ייחודית זאת שמקורה בארה"ב פועלת כבר למעלה מ- 30 שנה.

מתי משתמשים בפרוצדורה –
בעזרת שימוש בטכניקה מיוחדת זאת ניתן להימנע מהשתלות עצם מורכבות.
1. בחלק האחורי של הלסת העליונה כאשר לא ניתן לבצע הרמת סינוס בגלל מגבלה אנטומית (מחיצות בסינוס, דופן סינוס עבה במיוחד, נוכחות של כלי דם גדול), מגבלה פתולוגית בתוך הסינוס שלא מאפשרת את ביצוע הפרוצדורה או במצבים בהם לא ניתן לבצע את הטיפול בגלל מגבלה בריאותית (סיסטמית) של המטופל.
2. בחלק האחורי של הלסת התחתונה כאשר אין מספיק עצם מעל לתעלת העצב המנדיבולרי (הנותן תחושה לשפה) להתקנה של שתל "קונבנציונלי"
3. באזורים קדמיים של הלסת העליונה והתחתונה במצבים של חוסר עצם קיצוני.

סיכום יתרונות השיטה:
1. הימנעות מפרוצדורות מורכבות של השתלת עצם כדוגמת הרמת סינוס.
2. שתל ייעודי שתוכנן למצבים אלו מבחינת מבנה השתל ומבנה השיקום על גביו.
3. אחת הבעיות הקיימות בשתלים "קונבנציונליים" היא שחרור של ברגים והתמודדות עם עודפי דבק הנכנסים לאזור התת חניכי ומעוררים תגובה דלקתית. העיצוב והתכנון של שתלים אלו מאפשר שיקום של כתר ע"ג השתל ללא שימוש בברגים וללא הדבקה.

השתלה מונחת מחשב

להשתלה מונחית מחשב יש 3 יתרונות עיקריים:
1. מצבים בהם יש צורך למקם שתלים בסמוך לסטרוקטורות אנטומיות חשובות כדוגמת כלי דם, עצבים, חלל הסינוס או חלל האף.
2. תכנון מיקום וזוויות השתלים על גבי תכנת מחשב המאפשרת הדמיה גם של השיקום שיורכב מאוחר יותר ע"ג השתלים.
3.. תכנון ממוחשב מאפשר לבחון את האפשרות לבצע השתלות במקרים גבוליים, מבחינת זמינות עצם או מיקום צר בין שיניים סמוכות.
לאחר ביצוע צילום CT הרופא בוחן את תכניות הטיפול המתאימות ע"ג תכנת מחשב. בעזרת התוכנה ניתן לקבוע את מספר השתלים, ממדי השתלים, המיקום והזווית שלהם במטרה לקבל תוצאה אופטימלית, מבחינת הבטיחות של הטיפול והשיקום.
לאחר סיום התכנון מתבצעת הדפסת תלת ממד של הלסת ושל המדריך הכירורגי שהוכן מראש לפי התכנון המחשב. המדריך הכירורגי משמש אותנו ביום ביצוע ההשתלה ע"מ להבטיח שכל השתלים ימוקמו בדיוק לפי התכנון הממוחשב.